Szüle Zsolt, oktatópilóta, Boeing 747 parancsnok, több mint 15000 repült órával rendelkezik a közforgalmú és kisgépes repülés területén. Korábban, 15 éven át légiforgalmi irányítóként dolgozott a Hungarocontrol berkein belül, így a szakma mindkét oldalát ismeri.
Szakmai vezetője volt a SkyEurope légitársaságnak, több mint 10000 repült óra tapasztalattal rendelkezik a Boeing 737-es típus családban. Jelenleg is aktív Boeing 747 kapitány, a szimulátor alapító tulajdonosa.
A civilek számára megközelíthetetlen hely volt a Magyar Honvédség Légi Vezetési és Irányítási Központja a Gellért-hegy gyomrában. Az ott dolgozók emberfeletti munkát végeztek, olykor áldatlan körülmények között. Szüle Zsolt Boeing–747-es parancsnokkal idézzük fel a hősi időket.
Szüle Zsolt megvalósította a legtöbb kisgyerek vágyát: pilóta lett. B747–400-as kapitány, B737-es oktatókapitány, oktatópilóta. Kis túlzással és némi szimbolikával azt is mondhatnám, hogy csak egyszer szállt fel, de azóta is hasítja az eget. Több mint 14 000 repült óra után úgy döntött, hogy a földre hozza és mindenki számára elérhetővé teszi a repülés élményét, létrehozza a SimFlite szimulátorközpontot, szívében az „Égbolt királynőjének” is nevezett Boeing B747-es pilótafülkéjével.
Az alábbi posztom egy korábban adott interjúm publikálása, amely az Origon jelent meg 2017-ben.
Tavasszal mertem nagyot álmodni. A bankom szerint én egy nagyon konzervatív besorolású és gondolkodású számlatulajdonos vagyok. Néztek is nyáron az ismerőseim, amikor céget alapítottam és létrejött a Simflite Légiszolgáltató Kft. A Simflite pedig elhoz Magyarországra egy Boeing B747-400 repülés-gyakorló berendezést.
A repülés – mint egyéb más terület az életben – szappanos deszkák sokaságából áll, de életünk során próbálunk figyelni arra, hogy ne lépjünk olyan “mezőre”, ahol ilyenek lehetnek. A gond akkor van, ha ilyenekkel van kirakva az utunk. Akkor biztosan úgy járunk mint én Novoszibirszkben, aki vagy 30 métert csúszott mint csótány a hátán, miután nem gondolta volna, hogy a szibériai jeges lejtő, az olyan mint a többi jeges lejtő. Marhára csúszik, csak sokkal hidegebb. Ez a fizikai szappanos (jeges) deszka volt :).
Tulajdonképpen lehetett volna sima út is a EDAZ-LHTL repülés, de az szokatlan májusi időjárás közbeszólt és az időben meghozott döntések sorozata valamint az időben megállított svájci sajt modellnek köszönhető az, hogy az ember megoszthatja a tapasztalatait másokkal. Persze mondhatják az emberek azt, hogy minek repülni ilyen időben, de mivel a repülőgépet a sima hobbi “ide-oda” repülésnél többre használom, ezért előfordulhatnak hasonló esetek, amiből tanulni lehet.
2006 Augusztusát írtuk. Javában dübörgött a SkyEurope, Magyarország kedvenc Low-cost légitársasága. Sokan szerették, sokan repültetek vele. Mások voltunk. Vidámak, nyitottak, egy kicsit meglepő mindenki számára. Rengeteg ötletünk volt és mindenki aki itt dolgozott szerette ezt a munkahelyet. Ezért is hagyott olyan mély nyomott mindenkiben a megszűnése. Azóta évek teltek el, az idő igazolta az akkori üzlettársak sikerét.
A Pilóta. Hivatalos megnevezése: Repülőgépvezető. Ergo a pilótakeksz (nem az Oreo) , ettől a naptól csakis repülőgépvezető-szárazsütemény néven futhat tovább. Érdekes szakmát űzünk. Mi akik benne élünk tudjuk ezt nagyon szeretni és tudjuk rettenetesen utálni is. Kívülről az az embereknek látszik, hogy pompa és ragyogás a munkánk, esetekben /filmekben/ ék akalakban megyünk át a terminálon, minden bámészkodó mutogat és azt gondolák, ezt akarják ő is csinálni.
Átéltem első nagyon durva élményemet török kapitánnyal és elsőtiszttel a cégen belül. Ma Dalaman – EGNJ (Humberside)- EGAA (Belfast) útvonalon repültünk heavy crewban (2 cpt, 1 fo). EGNJ egy picike, a pálya 1950 méter, de miután siklópálya beledöf a betonba utána már csak 1650m maradt megállni.
A mai napi sztorim nem olyan hosszú és szövevényes mint a Belfast-i kaland, de mégis rejteget tanulságos momentumokat. Az történt ugyanis, hogy beosztódtam egy Kaysery – Coppenhága- Kónya-Istanbul járatra. Ez magában még nem olyan szörnyű, csak mindez naplementében odafele, koromsötétben kornyadozva visszafele történik.